1. syyskuuta 2011

1870-l turnyyripuku

1870-80-lukujen turnyyripukuaikakausi on aina ollut suosikkini. Niin kauan kuin muistan (no okei, lukiosta :) olen halunnut turnyyripuvun. Nyt oli vihdoin viimein sopiva väli sellaisen tekemiseen. Mulla on ollut kaavat jo jonkun aikaa. Kankaat kaivoin mun kangasvarastosta. Tämä on kuitenkin vasta mun ensimmäinen turnyyripuku, niin en halua laittaa kankaisiin liikaa rahaa, vaan panostan sitten ensi kerralla, kun olen ensin tehnyt kaikki virheet tän ekan kanssa.

Aina kun alan suunnittelemaan uutta pukua, niin selaan kaikki mun linkit läpi ja etsin kuvia ja muiden tekemiä pukuja, jotka muistuttaa sitä mitä mä itse haluan. Tuonne loppuun olen kerännyt kuvia, joista pidin. Joudun tietty joustamaan vähän väreissä ja kuoseissa, koska mulla oli kankaat valmiina. Mutta joskus haluan tehdä suoraan jonkun fashion plate:n puvun. Nyt tarkoituksena on siis tehdä 1870-luvun alkupuolen turnyyripuku: hame, jossa on pieni laahus, rypytetty ja koristeltu päälihame ja kaksi erilaista yläosaa (jos kankaat riittää) toinen iltapuvun ja toinen "päiväkäyttöön". Kaavoina minulla oli koko setti Truly Victorianin valmiskaavoja. Ne on tosi peruskaavat, joita voi sitten koristaa mielensä mukaan. Periaatteessa pystyisin hyvin tekemään samanlaiset kaavat itse tai suurentamaan ne jostain kirjastani. Jotenkin tykkään enemmän siitä, että mulla on yhdet kunnolliset kaavat, joista tiedän, että ne on oikeaa kokoa ja nykyihmisen vartalolle sopivat.


1800-luvun lopulla turnyyri oli kahteen otteeseen muodissa noin 1869-1876 ja 1883-1889. Siinä välissä oli "natural form" aikakausi, jolloin turnyyria ei käytetty. Ensimmäisen ja jälkimmäisen turnyyriaikakauden puvut eroavat toisistaan monin eri tavoin, mutta kuitenkin niin hienovaraisesti, että sitä on vaikea selittää lyhyesti. Mm. ensimmäisen aikakauden hameet ovat isompia, niissä on enemmän koristeita ja usein laahukset. Vyötärö on hieman korkeammalla ja sitä korostetaan usein vyöllä. Puvun yläosa jatkuu turnyyrin päälle basque:na ja hihat ovat leveämmät. Jälkimmäisen aikakauden hameet ovat usein kävelypituisia, vyötärö on kapea ja pitkä, koristeet ja drapeeraukset ovat epäsymmetrisiä. Yläosa on paljon tiukemmin istuva.

Truly Victorian: Early Bustle 1869-76, Late Bustle 1883-89.
Historical Sewing: How Do You Know It's a 1870's Bustle Dress?
Abiti  Antichi -  Collezione (aikajana)

Inspiraatiot:

James Tissot: Young Women Looking at Japanese Objects (1869)
James Tissot: The Fireplace (c. 1869)

The Queen Magazine, August 30, 1873

La Mode Illustrée
La Mode Illustrée
1875, The Ladies' Treasury
1874, The Ladies' Treasury
Peterson's Magazine 1873
Godey's 1874
Godey's 1874

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...